Busstrejker i Nordjylland

 

Mens ledelsen af Combus i Nordjylland lægger op til kraftige forringelser af chaufførernes forhold som følge af det kæmpeunderskud på 168 millioner kr., som det statsligt ejede busselskab kom ud af regnskabsåret 1999 med, og mens folketingspartierne diskuterer privatisering af Combus med deraf følgende forringelser af løn- og arbejdsforholdene for buschaufførerne, så fortsætter de nordjyske Combus-chauffører deres kamp for ordentlige arbejdsforhold.

De 500 nordjyske buschauffører, der arbejder for det statslige selskab Combus, er stærkt utilfredse med deres arbejdsforhold. De kræver reelle forbedringer af arbejdsforholdene i forbindelse med de igangværende lokale overenskomstforhandlinger. Utilfredsheden med arbejdsmiljøet har ulmet meget længe, og de nordjyske buschauffører har bevist, at de er rede til at kæmpe for forbedringer. For at vise, at de mener det alvorligt, har de nedlagt arbejdet.

Chaufførerne kræver bl.a., at der afsættes mere tid til at klargøre busserne om morgenen, så de kan nå at afprøve trykluftssystemet til bremserne, og de fremhæver, at de ved overenskomstforhandlingerne for buschaufførområdet sagde ja til lønnedgang for at opnå et bedre arbejdsmiljø.

Buschaufførerne nedlagde mandag d. 15. maj arbejdet og på ny onsdag d. 17. maj, med krav om, at en lokal aftale om løn- og arbejdsforhold fortsætter, mens en ny bliver forhandlet på plads. Men det har ledelsen været modstander af. Samtidig skal den nye aftale indeholde forbedringer, hvilket står i modstrid med ledelsens planer om at spare på chaufførområdet. At der er lagt op til en hård kamp for chaufførerne omkring forbedringer af deres arbejdsmiljø, er der ingen tvivl om.

Midt under forhandlingerne om den nye lokalaftale har samtlige buschauffører modtaget et brev fra ledelsen. I brevet skriver ledelsen, at Combus’ underskud på 168 millioner kr. - på landsplan - skal vendes til et overskud, og at der allerede er gennemført effektiviseringer inden for administration og vedligeholdelse, mens chaufførområdet endnu ikke er blevet effektiviseret.

Det er chaufførerne, der er udset til at skulle betale regningen for Combus’ kæmpeunderskud sidste år, via drastiske forringelser - kaldet effektivisering - af deres arbejdsforhold. Underskuddet har med det samme medført højlydte krav om privatisering af Combus, hvilket kun lægger yderligere pres på for at få forringelserne ført igennem.

Private firmaer står klar i kulissen til at overtage Combus, herunder det britiske busselskab Arriva, der i forvejen ejer Unibus og Bus Danmark. De forventer henvendelse fra Trafikministeriet om nye forhandlinger om salg af det statslige selskab oven på offentliggørelsen af "katastroferegnskabet" for Combus.

Arriva har været dybt involveret i forhandlinger med Trafikministeriet om at overtage Combus som en helhed, men forhandlingerne strandede, da der sidste sommer tegnede sig et flertal i Folketinget, der ville lægge loft over den markedsandel, som et enkelt busselskab fremover skulle kunne opnå på det danske marked. Forslaget om at sætte et loft er senere blevet droppet, og Arriva meddeler, at man er interesseret i at overtage store dele af Combus.

Det britiske busselskab havde et overskud på sine to danske datterselskaber i 1999 på 18 mio. kr., hvilket de finder for lidt. Priserne for offentlig buskørsel bør sættes i vejret, mener Arriva, der med en øget styrke på det danske marked via overtagelse af Combus vil få afgørende indflydelse på bus-området.

De 3000 chauffører, der samlet er ansat under Combus, de fleste i hovedstadsområdet (HT-området), har fået sat kniven for struben. De 500 nordjyske chauffører, der er ansatte i Combus Region Nord, som dækker en del af bustrafikken i Ålborg, Frederikshavn og Viborg, er vrede over udmeldelsen fra Combus’ ledelse, der kommer midt under de lokale OK-forhandlinger. De vil ikke betale prisen for trimningen af Combus, så firmet bliver grydeklar til privatisering.

Chaufførernes talsmand Finn Rytter undrer sig over, hvordan ledelsen af Combus på en og samme tid planlægger effektiviseringer og samtidig diskuterer forbedringer af arbejdsmiljøet. Der er tale om modsætninger, der ikke lader sig forenes. En såkaldt effektivisering af chaufførernes arbejdsforhold vil være ensbetydende med forringelser.

Forhandlingerne om en ny lokal aftale mellem tillidsfolkene for de 500 buschauffører og ledelsen af Combus Region Nord er kommet i gang oven på strejkerne. Om Combus viser sig imødekommende over for chaufførernes krav om et forbedret arbejdsmiljø, må så vise sig.

Med truslen om privatisering af Combus hængende over hovedet bliver det en kamp at fastholde og forbedre de gældende løn- og arbejdsforhold.

Søderberg