Lovligt og ulovligt

Det dømmes ulovligt, når arbejdere strejker mod forringelser af løn- og arbejdsforhold som følge af privatisering. Mens det på den anden side dømmes fuldt lovligt for arbejdsgiverne, at bruge privatisering til dette formål. En sådan logik kan kun en klassedomstol - en arbejdsgiverret- komme frem til.

Når private firmaer overtager offentligt arbejde, så gælder løn- og arbejdsforhold kun overenskomstperioden ud. Derefter overgår de offentligt ansatte til en ny overenskomst, og som oftest med forringelser af løn-, arbejdstid eller andre tilkæmpede goder.

Det fik de tidligere bybuschauffører i Esbjerg at mærke, da det private selskab RiBus fik overdraget bybustrafikken, hvilket førte til kraftige forringelser af bybuschaufførernes forhold. Forringelserne resulterede i, at bybuschufførerne i Esbjerg indledte en hårdnakket, flot og lærerig arbejdskamp mod privatisering, som rystede magthaverne dybt.

Alle kræfter, herunder politiet, blev sat ind for at knuse bybuschaufførernes kamp og nedbryde den stærke solidaritetsbevægelse med de rigtige bybuschauffører. Med brug af politihunde, politiagenter og stempling af de ledende bybuschauffører og støttekomitemedlemmer som hærværksgeneraler på baggrund af falske anklager. Med terrorfængslingen og isoleringen af tre ledende RiBus-aktivister som højdepunktet.

Sidst er det blevet slået fast, at målet med udlicitering/privatisering er at forringe arbejdsforholdene. Det er sket via en dom fra Arbejdsretten. En dom, der klart afviser, at en række tidligere kommunalt ansatte bybuschauffører indenfor HT-området kan beholde deres hidtidige overenskomst/nuværende arbejdsforhold efter, at deres busruter er overtaget af Linjebus.

Når overenskomstperioden udløber skal de overgå til en ny overenskomst. Deres overenskomst, der er indgået af FOA/Trafikfunktionærernes Fagforening, udløber i år 2001. Derefter skal de overgå til en ny overenskomst indgået mellem SiD, der er det forbund, der organiserer bybuschaufførerne i de private selskaber, og Rutebilejernes Arbejdsgiverforening.

De 1400 chauffører, det drejer sig om, forlanger, at deres offentlige FOA-overenskomst fortsat skal gælde, selvom deres arbejdsplads er blevet overdraget til en privat arbejdsgiver. Da de mener, at der vil blive tale om forringede overenskomstforhold, hvis de går over på de overenskomster, som SiD har tegnet med Rutebilejernes Arbejdsgiverforening.

Sagen blev indbragt for Arbejdsretten, fordi Trafikfunktionærernes Fagforening, der hører ind under FOA, havde varslet konflikt mod Linjebus fra og med søndag d. 5. december, da man ville fastholde retten til at organisere bybuschauffører i Linjebus under TF som hidtil.

Dommen fastslog, at TF som fagforening for offentlige ansatte ikke må gå i strejke for at fastholde deres overenskomst efter udliciteringen til en privat arbejdsgiver. Strejken blev dømt "ulovlig", dvs. overenskomststridig, med den begrundelse at de private vognmænd allerede har overenskomst med SiD. Det er SiD, der traditionelt har organiseret de privatansatte buschauffører og derfor besidder retten til at indgå overenskomst med Rutebilejernes Arbejdsgiverforening.

Der er ingen mulighed ad overenskomstmæssig vej at sige nej til at overgå til en ny overenskomst i forbindelse med udlicitering til private firmaer, uanset hvilke forringelser, der følger i kølvandet. De gældende løn- og arbejdsforhold smadres, så snart den overenskomstperiode, privatiseringen finder sted i, udløber.

TF-chaufførernes kamp mod følgerne af privatiseringen af bybustrafikken indenfor HT-området er i al for høj grad endt som en faglig grænsestrid om, hvem der har retten til at organisere chaufførerne. En kamp mellem SiD og FOA/TF, som SiD har vundet.

De 1400 bybuschauffører i Linjebus nedlage arbejdet i et par dage i protest mod dommen. Deres modstand overfor privatiseringen er forståelig nok. Målet med udliciteringerne har været at forringe løn- og arbejdsforholdene for de københavnske bybuschauffører og samtidig forringe den kollektive trafik i hovedstadsområdet.

Det er imidlertid selve privatiseringsbølgen, der bør bekæmpes. Udliciteringen af offentligt arbejde er en af de metoder, der bruges for at undergrave de rettigheder, som arbejderklassen har tilkæmpet sig.

Næste større by, hvor udlicitering af bybusserne truer, er Århus. Søderberg