Thomas Koppel, Michala Petri og 'Los Angeles Street Concerto' indstillet til klassisk grammy

Mens Thomas Koppels soloplade 'Improvisationer – for klaver', der udkom 1. maj, strøg direkte til tops på den danske cd-hitliste ognetop har modtaget guld for 20.000 solgte eksemplarer (helt usædvanligt for et værk af den art) baner den anden cd, som udkom kort efter hans død, den klassiske 'Los Angeles Street Concerto. Michala Petri plays Thomas Koppel' , sig også vej til anerkendelse – både herhjemme og internationalt.

Den internationale presse har givet topkarakter til Michala Petris indspilning af de tre værker, Thomas Koppel skrev til hende. Og nu er indspilningen blevet nomineret til den klassiske 'grammy', den største hæder for en klassisk udgivelse i Danmark, P2 Prisen DMA Klassisk.

Den 23. september afsløres vinderen ved en koncert i Radiohusets Koncertsal. Der er i alt fire kategorier – og tre værker indstilles i hver kategori. 'Los Angeles Street Concerto' er indstillet i kategorien Årets Bedste Orkester Udgivelse. Thomas Koppels far, Herman D. Koppel, er i øvrigt også indstillet med cd'en Vokal Musik i kategorien Årets Bedste Vokal Udgivelse.

Det er lytterne, som afgør, hvilke værker der tager prisen. Man kan se mere og afgive sin stemme her
www.dr.dk/p2/begivenheder/p2prisen

Også de internationale anmeldere har været fulde af lovord om 'Los Angeles Street Concerto'. Her er nogle eksempler:


David Lewis, allmusic.com:

”Alt det musikalske håndværk på Los Angeles Street Concerto er af fineste karat, og Petri er på toppen, med en indtagende lyd, der hverken er overdrevent frisk eller gennemtrængende.
Med Thomas Koppels dobbelte borgerskab i både populærmusikken og den klassiske musik og hans stræben efter en tilgængelig, kommunikativ stil, som ikke er new age, ser han ud til at have været foran kunstmusikkens udviklingskurve i den første del af det 21. århundrede. Det er en skam, at han pga. af skæbnens lunefuldhed ikke sammen med os vil deltage i dens videreudvikling, men Los Angeles Street Concerto er en forrygende introduktion til Thomas Koppels bidrag til den klassiske musik.”

Se hele anmeldelsen her (engelsk)
www.allmusicguide.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=43:137803~T1


Herbert Culot, Musicweb International:

”Thomas Koppels (…) musikalske baggrund er mangesidet, indbefattet jazz og rock, som påvirkede hans musikalske tænkning, ud over en mere traditionel musikalsk uddannelse. Dette viser sig også i de tre foreliggende indspilninger, selvom ingen af disse kan kaldes rock- eller jazz-inspirerede. De udtrykker en bemærkelsesværdig forfriskende tilgang. De er alle tre ligefremme, rigt melodiske og farverige, i et eminent tilgængeligt sprog.
Michala Petri spiller vidunderligt hele vejen igennem og matches strålende af sin mand og de to involverede orkestre; indspilningen er meget fin og varm og naturlig. Det er en virkelig dejlig cd med tre dejlige værker, som helt sikkert fortjener at blive hørt.”

Se hele anmeldelsen her (engelsk)
www.musicweb-international.com/classrev/2006/Jun06/Koppel_Petri_8226021.htm

Thomas Roth, Svenska Dagbladet:

"Koppel avled i februari en kort tid efter att ha flyttat till Puerto Rico. Här hyllas han med tre verk för blockflöjt i olika kombinationer. Det främsta stycket är det bedårande Moonchild's Dream, en vacker och ömsint stund där blockflöjten förvandlats till trollspö. Petri spelar in verket för andra gången och allt är bättre nu. Bo Holten dirigerar Köpenhamns filharmoniker, Kremerata Baltica spelar, allt i förnämliga tolkningar."
(Seks stjerner)

Se hele anmeldelsen her (svensk)
www.svd.se/dynamiskt/rec_skivor/did_12688702.asp


Victor Carr Jr., Classics Today:

Der viser sig at være mere end en dansk komponist med efternavnet Koppel. Thomas Koppel, som døde tidligere i år, må ikke forveksles med Herman D. Koppel (hvis fremragende symfoniske værk jeg før har anmeldt) – han er faktisk Hermans søn. Thomas levede op til sin faders arv og skabte musisk af tilsvarende høj kvalitet og originalitet (skønt helt forskellig i stil). De tre koncerter på den foreliggende cd er friske, livlige, og ofte bevægende værker, som aldrig bliver til nervepiller, selvom de er skrevet i et frit tonesprog. Øret udfordres i stedet konstant af skiftende farver og harmonier, og i højeste grad af de virtuose soloer, som Michala Petri spiller med bravur … Det er en herlig udgivelse, et must for Petris fans.

Se hele anmeldelsen her (engelsk)
www.classicstoday.com/review.asp?ReviewNum=10238

Først offentliggjort i Kommunistisk Politik 16, 2006

- End -